Home Tchaj-ťi O výrazném pokroku (1. díl) − Chen Zhenglei

O výrazném pokroku (1. díl) − Chen Zhenglei

0
O výrazném pokroku (1. díl) − Chen Zhenglei

V posledních letech jsem na svých cestách po Číně i v zahraničí dostával od čínských i nečínských studentů nejčastěji následující otázku: Jak mám cvičit Tchaj-ťi, abych se výrazně zlepšil? Své znalosti vám nabízím v tomto článku. Upřímně doufám, že ostatní učitelé Tchaj-ťi přispějí svými komentáři a úpravami.

 

Abychom dobře cvičili Tchaj-ťi musíme pochopit, co Tchaj-ťi je, a to ze všech hledisek.

 

Stejně jako při jiných činnostech je ​​pro pochopení toho, jak cvičit Tchaj-ťi dobře, rozhodující porozumět tomu, co Tchaj-ťi je. Důležitým předpokladem je pochopit Tchaj-ťi ze všech hledisek. Je těžké si představit, že by někdo mohl dosáhnout výrazného pokroku bez jasného porozumění.

Tchaj-ťi bylo vytvořeno Chen Wangtingem (Čchen Wang-tchingem) z 9. generace rodiny Chen (Čchen) v kraji Wen provincii Henan (Che-nan). Na základě rodinného stylu bojového umění, převzetím toho nejlepšího z jiných bojových stylů, propojením technik starých energetických systémů, jako je tao-jin (ovládání vnitřní energie) a tchu-na (dechová cvičení), stejně jako osvojením teorie z knihy I-ťing (Kniha proměn) a učení o meridiánech z čínské medicíny vytvořil bojové umění, které se zaměřuje jak na vnitřní, tak na vnější trénink. Postoje a pohyby jsou navrženy a uspořádány podle biologických principů a zákonů přírody.

Hlavním znakem je nepřetržitý pohyb bez zastavování, který přechází z pomalého do rychlého a naopak, jež obsahuje jak tvrdou, tak měkkou sílu a uvolněné, ohebné, pružné a někdy trhavé pohyby. Tchaj-ťi jako tréninkový systém je podporováno souborem vyspělých a osvědčených teorií během celého tréninkového procesu. Můžeme se na Tchaj-ťi dívat také jako na obrovský propracovaný systém, ve kterém dosažení vysoké úrovně rozhodně není snadný úkol.

Na základě předání od předků a zkušeností z mnohaletého tréninku jsem vytvořil následující shrnující principy: 3 zásady, co dělat, a 3 zásady, čemu se vyhnout.

  1. Trénujte pro ověření teorie, ne pro dosažení hrubé síly
  2. Trénujte základní dovednosti, ne vnější vzhled
  3. Trénujte skutečné schopnosti, ne triky aplikace

 

Trénujte pro ověření teorie, ne pro dosažení hrubé síly:

Teorie se skládá z filozofických základů a základních principů Tchaj-ťi. Cvičení Tchaj-ťi je proces využívající základní tao zásady, jak se jang rozvíjí, aby ve svém maximu vytvořil jin, a jak se jin rozvíjí, aby ve svém maximu vytvořil jang, proces Tchaj-ťi proměn jinu a jangu. Cvičení Tchaj-ťi vyžaduje uplatnění tvrdosti v měkkosti a zároveň měkkosti v tvrdosti stejně jako zajištění vnitřní provázanosti mezi tvrdostí a měkkostí. Je také důležité pochopit vzájemnou proměnu prázdnoty a pevnosti. Prázdnota, když je plně rozvinutá, vytváří pevnost a pevnost, když je plně rozvinutá, vytváří prázdnotu.

Při cvičení vědomí vede čchi a čchi vede pohyby těla v celkové jednotě vědomí, čchi a těla. Zaměření by mělo být na dosažení úplnosti v pohybu, naprostý soulad a vysokou míru vnitřní a vnější koordinace. Důsledně se řiďte pokyny a směřujte k přirozenému pohybu. Cvičte velmi trpělivě a beze spěchu. Trénink pro dosažení hrubé síly může vést k velkému nárůstu síly v izolovaných částech těla. Tento typ energie je často nemotorný a ztuhlý, postrádající potřebnou plynulost a pružnost. V Tchaj-ťi není cíl získat surovou sílu.

 

Trénujte pro základní dovednosti, ne pro vnější vzhled:

Základní dovednosti odkazují na původní jádro (původní čchi z ledvin) a základnu těla. Ledviny jsou sídlem původní energie jin a jang. Jsou prenatálním zdrojem energie a kořenem pro postnatální energii. Pokud jsou ledviny plně spjaty s čchi, je větší šance, že s ní budou stejně spjaty i všechny ostatní orgány. Důsledkem je, že játra, srdce, slezina, plíce a ledviny, všechno funguje tak, jak má. Cvičící pak bude mít silného ducha, dostatek fyzické síly, rychlé reakce a celkově lepší koordinaci. Dostatek vnitřní čchi je první částí základních dovedností. Druhá část odkazuje na pevnou základnu pozic člověka. Při cvičení Tchaj-ťi, na základě celkové relaxace, čchi nahromaděná v tan-tchienu sestoupí do jung-čchüanu tak, aby horní část těla byla mrštná, prostřední část hbitá a základna pevná jako kořeny v půdě.

Vnější vzhled se vztahuje k trénování především pro sílu a houževnatost jednotlivých částí těla. Tchaj-ťi je interní systém vnitřních a vnějších prvků dohromady. Hlavní důraz by měl být kladen na rozvíjení vnitřní energie – vyživování kořenů a sepětí se zdrojem. „Když jsou kořeny vyživovány, větve a listy vzkvétají; pokud je podporován zdroj, řeka teče dlouho“.
 

Autor: Chen Zhenglei
Pokračování ve 2. díle…

Pozn. Chen Zhenglei je jedním ze čtyř Budhových bojovníků, čtyř tygrů z Chenjiagou (Čchen-ťia-kou), velmistrů Chen Taijiquan (Čchen Tchaj-ťi čchüan) 19. generace. Dalšími jsou mistři Chen Xiao Wang (Čchen Siao Wang) – vnuk Chen Fakeho (Čchen Fa-kcheho), Wang Xian (Wang Sien) a Zhu Tiancai (Ču Tchien-cchaj).