Umění stát jako sloup (3. díl)

1
7

 

Ve druhém díle tohoto článku jsme se věnovali úvodní fázi tréninku Čan-čuang − stát jako sloup. Správnému nastavení těla, uvolnění, zklidnění mysli a přivedení energie do podbřišku. Ve druhé fázi jdeme hlouběji a snažíme se vystředěnou energii posílit a nechat volněji proudit tělem. V závěrečné fázi naše běžné vědomí ustupuje do pozadí, ztrácí se pocit vlastního já a je možné v ní setrvat hodiny bez přerušení. 

 

Druhou fázi našeho rozvoje stojícího sloupu využijeme k prohloubení uvolnění. Spolu s kůží, svaly a šlachami se uvolní také vnitřní orgány a ještě více tíhy klesá dolů. Při tomto klesání energie proudí z 80 % do spodního tan-tchienu a 20 % dále přes nohy do chodidel až do země. I když se zdá, že nohy málem vybuchují energií, tento efekt nevzniká výhradně z přebytku energie, ale spíše vlivem těžších látek, např. krve, lymfy či tekutin v tkáních.

Avšak neznamená to, že pohyb je jednosměrný. Díky správnému uzemnění se totiž ke klesajícím energiím přidává i rostoucí energie. Ta by měla nejprve z 80 % proudit do spodního tan-tchienu (chou tan-tchien = bod ming men v oblasti ledvin) a z 20 % do temene hlavy. Stejně jako v první fázi můžeme uvolnit všechny svaly těla, nejprve jednotlivě, poté dohromady, a nakonec uvolnit také kůži, jako bychom zářili do všech směrů.

Nahromadění ve spodním tan-tchienu je zásadní. V podbřišku, tavící nádobě spodního tan-tchienu, budou přeměněny a očištěny veškeré negativní a opotřebované energie, zvláště když se nám podaří nechat sem proudit nadšení srdce. Poté jakoby proudila z tohoto energetického centra energie skrze „1000 hadic“ do celého organismu a tryskala uvolněnou kůží. Vnímání proudění energie v první fázi zde získává novou dimenzí. Cesta sem je ale skutečně těžká a mnozí v této fázi ztroskotají.

 

Spolu s hlubším uvolněním vnitřních orgánů ve druhé fázi dochází i k uvolnění potlačených a nezpracovaných věcí z podvědomí.

 

Čan-čuangUvolnění vnitřních orgánů má dalekosáhlé následky. Z našich hlubin se uvolňuje starý náklad a nános, potlačené a nezpracované věci. Něco takového člověk sotva vydrží sám. Velmi rychle se chytíme osvědčených návyků a vzorců. Pokud tyto problémy při cvičení nekončí, může pomoci zkušený učitel, terapeut, osteopat či chiropraktik.

Naše držení těla je projevem a zrcadlem sebe sama. Skrze stále se zlepšující uvolnění a rozpouštění napětí z našeho těla by se vnitřní energie a energetická aura měly zesilovat, vše by mělo být intenzivnější; vnitřní energetické sjednocení, energetické spojení spodní a horní, pravé a levé, přední a zadní části těla. Pak můžeme vytvořit spojení s „okolním světem“.

Negativní pocity, převážně tělesné symptomy, které se objevily v první fázi, se s poslední třetinou první fáze mohou objevovat jako spíše psycho-vegetativní disbalance až do zvládnutí 2. fáze. Zde bývá znovu poukazováno na význam podpory zkušeného učitele.

Ve druhé fázi musí být opraveny i nejmenší nepřesnosti v rovnováze napětí svalů, šlach a orgánů. Člověk se stále více blíží svému vlastnímu já. Čan-čuang zde má psychoterapeutický účinek. Pro cvičence Tchaj-ťi by zde měly správně být nastaveny také 3 vnitřní soutoky, jinými slovy 3 vnitřní harmonie (nej san che).

nej san che:

  • šin ju che – srdce se spojí s bdělostí
  • čchi ju li che – energie se spojí se sílou
  • ťin ju ku che – šlachy se spojí s kostmi

Ve druhé fázi bychom měli umět mnohem déle udržet stav vnitřního klidu (žu ťing), dokonce i když se dostaví různá rozptýlení, jako např. zvonění telefonu nebo pouhá muška. „Stojíme ponořeni, klidní a ve středu, vše je jedním, jako tygr připravený ke skoku,“ říká velmistr Čchen Siao-wang. Měli bychom být schopní vydržet pozici ve stoji přes 30-40 minut, hluboce uvolněni s otevřenými klouby a vedením volně proudící čchi ze středu směrem ven. V této fázi se často používají různé dechové či vizualizační techniky, např. přijímání energie ze stromů, prodýchávání břicha, kůže, kostí. V tuto chvíli by se díky pravidelné praxi měl zvýšit potenciál energie čchi. Zde začíná vlastní fáze transformace.

 

V případě náležitého vedení učitelem a správného cvičení jsou účinky Čan-čuangu viditelné již během několika týdnů až měsíců.

 

Začátkem třetí fáze je praktikující ve stavu podobném transu, kde zanechává všech aktivních představ. Běžné každodenní vědomí stále více ustupuje do pozadí. Jeho pozorovací funkce zcela zaniká. Každý vědomý pocit vlastního já, dokonce i vědomí času a prostoru, se ztrácí. V tomto stavu je možné stát celé hodiny.

Mistr Zhu TiancaiTřetí fáze otevírá naplno praktikujícímu duchovní úroveň, dalekou všem dogmatům a metodám. Dokonce i sama metoda, která nás přivedla až sem, je odložena, stejně jako nástroj po vykonané práci. V prvních dvou fázích cvičení jsme se prostřednictvím naší zkušenosti se cvičením dostali k určitému poznání a duchovnímu nasměrování, a tak můžeme nyní v poslední fázi dospět k osvícení.

Metoda Čan-čuang nám nabízí cvičení, které je díky svému rozsáhlému, posilujícímu a harmonizujícímu účinku již tisíce let vysoko ceněno mistry nejrůznějších systémů. Stojící sloup je mimo jiné i jakousi energetickou sprchou se silně očistnými a posilujícími účinky. Platí: „Kdo se chce umýt, musí se namočit“.

V případě náležitého vedení učitelem a správného cvičení jsou účinky Čan-čuangu viditelné již během několika týdnů až měsíců. Je-li člověk ochoten zcela prozkoumat hlubiny tohoto cvičení, je to jistě strmější a kamenitější cesta, vyžadující dlouholeté cvičení, ale je to cesta vedoucí ke splynutí s esencí jevů a přirozenosti.

Umění stojícího sloupu má co nabídnout každému. Pro praktikujícího Čchen Tchaj-ťi čchüan je nástrojem na cestě k porozumění struktuře formy v pohybu. Proto velmistr Čchen Siao-wang vypracoval obsah tohoto cvičení, včetně nezbytné struktury těla a z ní vycházející zacentrování energie a jejího propojení, výhradně pro princip Tchaj-ťi a v 90. letech minulého století jej zabudoval do cvičebního programu rodiny Čchen.

 

Právě pro vás otevíráme úvodní kurz Čchi-kung.

Text: Gerhard Milbrat

Překlad z němčiny: Jana Chadimová
Odborná úprava: Petr Donát

 

1 COMMENT

  1. Umění sebezklidnění, uvolnění od rušivých vlivů mne vždy velmi inspirovalo. Na první pohled to vypadá jednoduše až triviálně, ale skutečně se uvolnit a dosáhnout cíle. Když je člověk uvolněný a „v pohodě“, tak se to hned projeví na jeho náladě, zdraví a samozřejmě energie, která z něj vyzařuje.

Comments are closed.